ArabicBosnianEnglishFrenchGermanItalian

Danas postoje mnoge definicije coachinga (koučing). Međunarodna koučing federacija definira ga kao ‘partnerstvo s klijentom u kreativnom procesu koji ga poziva na razmišljanje i inspiriše da maksimizira svoj lični i profesionalni potencijal’.

Koučing se u zapadnom svijetu koristi još od osamdesetih godina prošlog stoljeća kao pouzdan metod izlaska iz zastoja i postizanja ciljeva. Velike korporacije imaju svoje interne koučeve kako bi održavali motiviranost uposlenika na optimalnoj razini.

Filozofija koučinga počiva na uvjerenju da svaki pojedinac posjeduje vlastite unutarnje resurse za prevazilaženje poteškoća i postizanje ciljeva, koje samo treba potaknuti, ‘otključati’.

Kroz proces koučinga klijenti rastu i razvijaju se, ostvaruju napredak, unapređuju svoju performansu i poboljšavaju kvalitetu života.

Koučing pomaže klijentima da razriješe dileme, izađu iz zastoja u različitim aspektima svog života, pronađu adekvatna rješenja i postignu uspjeh. U tom procesu, klijenti su ohrabreni da prepoznaju i oslobode svoj potencijal i tako dovedu do poboljšanja kvalitete života.

Za razliku od psihološkog savjetovanja i psihoterapije, koučing je usmjeren na sadašnjost i namijenjen je onima koji su na relativno stabilnoj osnovi. Koučing nije prikladan za osobe sa psihičkim poremećajima i oboljenjima, osobe sa finansijskim problemima, ili koji prolaze dublju personalnu krizu.

Proces koučinga

Koučing sesije temelje se na dijalogu kouča i klijenta. Obično se održavaju uživo ili online, jednom do dvaput sedmično, u skladu sa dogovorom obje strane. Kouč ne bi trebao davati upute, educirati ili nuditi gotova rješenja i odgovore. On/a pomaže klijentu pronaći vlastiti put koristeći vlastiti potencijal i resurse. Proces se sastoji od utvrđivanja s klijentom šta je njegova stvarnost u odnosu na to gdje želi biti, tj. definišu se njegovi ciljevi i namjere za budućnost. Nakon završetka ove faze, kouč i klijent će raditi zajedno na stvaranju plana djelovanja koji klijent razumije i može lako slijediti.

Kouč može pomoći u definisanju klijentove stvarnosti – trenutne pozicije, postavljanju životnih prioriteta, ciljeva, te prilagođavanju njegove mapeteritoriju. Ako klijent vjeruje da mu je ‘suđeno’ ostati u trenutnoj situaciji, kouč mu može pomoći da promijeni takav obrazac negativnog uvjerenja i postavi nove, izazovnije ciljeve.

Odnos kouča i klijenta temelji se na ravnopravnosti, apsolutnom povjerenju i diskreciji, i podršci usmjerenoj ka postizanju ciljeva

Kako bi bolje razumio klijentovu situaciju, njegova uvjerenja i vrijednosti, kouč će slušati, promatrati i postavljati pitanja. Nakon što zajedno odrede plan djelovanja, kouč će poticati klijenta da zadrži motivaciju i predanost ciljevima, te provjeravati stepen progresa. Iako kouč može pružiti konstruktivnu povratnu informaciju, on ne bi trebao govoriti klijentima šta da rade, upućivati ​​ih ili im nametati gotova rješenja.

Obično su najveći kamen spoticanja ili prepreka u životu klijenta njegova samoograničavajuća uvjerenja. Uglavnom stečena u djetinjstvu, takva se uvjerenja teško mijenjaju i stoga predstavljaju veliki izazov za kouča. On mora razumjeti kako su takva uvjerenja nastala kako bi klijentu pomogao da se s njima uhvati u koštac.

Primjeri tipičnih ograničavajućih uvjerenja:

– Klijent koji smatra da je prestar za promjene;

– Klijent koji smatra da nije ‘dovoljno dobar/pametan/lijep/zaslužan…’ da bi imao bolji život;

– ‘Mučenik’ ili ‘profesionalna žrtva’;

– ‘Takva mi je sudbina’

– Klijent s finansijskim problemima (ovo je zabranjena zona za kouča);

– Klijent koji ne zna šta hoće;

U svom radu, kouč je dužan ponašati se profesionalno i primjenjivati ​​načela profesionalne etike. Kouč je dužan klijentu predstaviti program i način rada prije početka procesa koučinga. Kouč također treba čuvati podatke klijenata u skladu sa zakonima o zaštiti podataka zemlje u kojoj radi.

Vrste coachinga

Business coaching – odnosi se na bilo koju koučing aktivnost koja se odvija u organizacijskom kontekstu. Može uključivati dijapazon aktivnosti – od rada s uobičajenim problemima na radnom mjestu poput loših međuljudskih odnosa, do razvoja specifičnih vještina u cilju unaprijeđenja performanse uposlenika, a može se fokusirati i na strateško biznis planiranje, ili različite aspekte organizacijske kulture. Cilj business koučinga se dogovara sa rukovodstvom organizacije.

Executive coaching – podrazumijeva rad sa članovima rukovodstva organizacije (direktor, predsjednik, potpredsjednik, šefovi odjela ili sl.). U sigurnom, strukturiranom okruženju punom povjerenja, kouč pomaže rukovodiocu da bolje razumije svoje odgovornosti, kao i to kako ga drugi vide u toj ulozi (očekivanja), te da prepozna ciljeve te korake koje treba poduzeti da ih postigne.

Life coaching – provodi se s ciljem davanja podrške ljudima koji žele napraviti određenu vrstu značajne promjene u svom životu. Počinje sa definiranjem šta klijenti žele od svog života i da li ga žive najbolje što mogu. Uključuje razmatranje i potvrđivanje ličnih vrijednosti, postavljanje smjera, vizije i fleksibilnih ciljeva kako bi se ostvarilo veće životno zadovoljstvo.

Politički coaching – novi pravac u koučingu koji objedinjuje gorenavedene aktivnosti i primjenjuje ih u političkom kontekstu, uglavnom s ciljem osnaživanja pojedinca – političke figure ili pak grupe (stranka). Fokusira se na razvoj vještina političkog komuniciranja, ostvarivanja ciljeva, jačanja karizme, vođstva i sl.