Piše: Ilma Subašić

Prije tačno godinu dana, djelovalo je kao da je svijet odlučio stati. Zašto? Mišljenja su podijeljena. Moje je da je došao do tačke bez povratka, što bi značilo da je iscrpio sve nade da ćemo mu mi, kao stanovnici, pružiti dovoljno jake argumente zašto bi se trebao i dalje boriti za nas kad mu već ne pružamo ništa. Jer, planeta na kojoj se nalazimo također ima dušu – koja se itekako može umoriti, baš poput moje, vaše, njihove…

Već je poznata stvar da ako ne brinemo o sebi, takav životni stil reflektovat će se i na sve ostalo, recimo, na ljude koje poznajemo i aktivnosti koje obavljamo. Postoji ona jedna stara u narodu koja glasi:  Ako ne voliš sebe, nećeš voljeti ni druge. Koristimo je vijekovima unazad, ali i dalje ima potrebnu dubinu u cilju sticanja svježeg uvida.

Nebrigu o sebi reflektovali smo i na planetu Zemlju gdje smo svjedoci da polako odustaje od nas. Smatramo da naše djelovanje kao pojedinca nije bitno na globalnom nivou. Greška koju podržavamo jer nam odgovara. Za bolji život nužno je probuditi sebe, a nakon toga i ostale.

Oni budni, pak, posvećeno treniraju kreativnost, a iz kreativnosti se rodila želja za promjenama koje su nam potrebne kao društvu. Jedna od tih promjena je održivost koja se odnosi na sve aspekte života, pa tako i industrije.

Dio održivosti smo postali sasvim spontano, na primjer, u trgovine smo počeli nositi platnene cekere za namirnice koje kupimo = plastične vrećice lagano padaju u zaborav. U vašem kvartu, pojavile su se posebne kutije za odlaganje, odnosno, odvajanje otpada…plastika skupa sa plastikom i sl. Tako se javila i cirkularna moda.

Savjetnica za održivost, Ana Bismar, 2014. godine osmislila je izraz cirkularna moda. Prije svega, bitno je znati da održivost ne uključuje samo kupovinu u second hand trgovinama i upotrebu prirodnih materijala. Cirkularna ekonomija bila je pomoćnik u kreiranju cirkularne mode. Ideja je da sve ima svoju svrhu, te da sve što posjedujemo možemo iskoristiti za nešto drugo.  U biti, cilj je da modne dodatke i odjeću koristimo ponovo, ponovo i ponovo – i to je ciklus koji se nikada ne završava. U cijelom procesu nužno je koristiti odgovarajuće materijale, što bi značilo prestanak upotrebe prave životinjske kože u kreacijama, a naglasak je na poticanju motivacije ka reciklaži.  Još jedna od ideja je naučiti kako komadima koje posjedujemo pružiti novi život. Da li će to biti reciklaža, prekrojavanje, poklon nama dragoj osobi… mi biramo.

Velike modne kompanije već su razradile strategiju za koju smatraju da će biti korisna u budućnosti. Mnogi od njih, imaju i posebnu rubriku na web stranicama koja pruža raznovrsne informacije na ovu temu. Jedna od njih je i Vogue Business. Dizajnerica koja se može pohvaliti uspješnim kreiranjem proizvoda sa naglaskom na održivost je svakako Stella McCartney, zatim, Tommy Hilfiger, Adidas, Dolce Gabanna, Alexander McQueen, H&M…Bilo bi šteta ne spomenuti H&Movu zanimljivu dosjetku. Naime, postoji mogućnost da vratite odjeću u jednu od njihovih trgovina, koja pritom ne mora biti H&M marke, a na cijelu ovu gestu dobijete popust prilikom kupovine novog proizvoda iz njihove kolekcije! Sjajno, zar ne?

Čini se kao da cirkularna moda ne planira ostati samo još jedan u nizu brzo zaboravljenih trendova, što je i veoma opravdana ambicija. Sve što će nam poboljšati život u cjelini, nemoguće je da bude suvišno. Naravno, jasno je da je potrebno nešto više vremena za kultivisanje ove ideje, ali kao što smo već naučili, promjena uvijek kreće od pojedinca. Sada je pravo vrijeme da razmislimo o našim modnim izborima i pametnoj kupovini jer nikada nije kasno za svježe i zdrave promjene na svim poljima u životu.