ZDRAVLJE

Joga kao način života

U prevodu sa Sanskrita, joga doslovno znači 'sjedinjenje', 'jedinstvo'.

Image

Pripremila: Ilma Subašić

Korijene vuče iz Indije, duhovna je vještina čija starost nije poznata, a djelo uz koje se vezuje je Patañjalijeva Yogasūtra (vjerojatno 2. st. pr. Kr).

Pristup duhovnim vježbama je sistemski i sastoji se od mnogo različitih poza, meditacija, vježbi za kontrolu disanja i sličnih tehnika pri čijem ste izvođenju korak bliže ostvarenju unutrašnjeg mira. Za mnoge, od davnina, predstavlja stil života, a vremenom je postala popularna i na našim prostorima, pa je čak možete je pronaći u sklopu raznih fitness programa.

Često tragamo za načinima kako bolje razumjeti sebe, a i okolinu koja nas okružuje, pa se ova disciplina smatra idealnom za uspješan tok našeg malog projekta. Prakticiranje joge počinje sa tijelom, ali završava meditacijom prilikom koje naše misli stavljamo na samo jednu tačku, dok su  ostale na neki način 'blokirane'.

Postoji 8 tački (limbova) joge koje su potrebne za uspješno prakticiranje:

  1. Yama (zadržavanje misli)
  2. Niyama (održavanje)
  3. Asana (položaj tijela)
  4. Pranayama (vježbe disanja)
  5. Pratyahara (opuštanje)
  6. Dharana (koncentracija)
  7. Dhyana (meditacija)
  8. Samadhi (postizanje izvanredne razine svijesti)

Tradicionalna joga
Joga pripada jednom od šest filozofsko-religijskih sistema koji su sastavni dio hinduističke religije, darśana. Ovakav sistem u svom izvornom obliku detaljno je opisan u tzv. ' Yogasūtra',  gdje se spominje da je svrha iste oslobađanje iz životnog bola i postizanje stanja potpune svjesnosti. Pojam 'joga' u hinduizmu postoji i prije ovog zapisa, ali u 'Yogasūtra' tek dobija svoju jasnu definiciju kroz sistemski objašnjene korake za ispravno izvođenje, pa se iz tog razloga smatra temeljnim i najvažnijim tekstom joge.
Kroz jogu, tijelo se posmatra kao nerazdvojna cjelina, što zapravo i jeste. A za samu izvedbu joge potrebna je snažna disciplina. Glavni cilj je da osoba postane potpuni vlasnik svog tijela i isključi toksičan uticaj okoline na svoju duhovnost.

Za prakticiranje joge potrebno je osam pomenutih koraka. Yama korak je prvi na listi i potreban je za zadržimo svoje misli, a niyama, drugi po redu, da održimo već postignuto. Prva dva koraka spadaju u tzv. moralna pravila koja trebamo ispoštovati prije samog nastavka. Zatim dolazimo do asane - položaj sjedenja u kontemplaciji koja nam pomaže da se skoncentrišemo na predmete u našoj blizini npr. vrh nosa. Nakon asane, dolazimo do pranayame u kojoj kontrolišemo disanje (npr. samo kroz lijevu ili desnu nosnicu). Prilikom izvođenja pratyahare dolazi do opuštanja iz kojeg slijedi dharana, koja je simbol za koncentraciju. Sedmi korak je dhyana - meditacija kojoj je cilj da dođe do samadhi tačke - potpune sabranosti u kojoj nestaje subjektivni osjećaj.

Astanga joga
Astanga joga novijeg je porijekla i nedavno je postala popularna u krugovima raznih sportova, kao što su atletika, skijanje, fudbal, košarka itd. Astanga je jedan od stilova Hatha joge, ujedno najzastupljenijeg oblika prakticiranja na Zapadu, o kojoj će biti riječi u nastavku. Astanga se vremenom modernizovala i dobila naziv 'Power Yoga' koja koristi položaje joge, sa mješavinom fitness vježbi, kojoj je cilj da poboljša elastičnost tijela. Za razliku od Hathe, koja ima pasivni, ali i religiozni pristup, 'Power Yoga' je prilagođena urbanom načinu života i mnogo je dinamičnija.

Hatha joga
Hatha joga u jednoj riječi sadrži Sunce i Mjesec. (Ha = Sunce, Tha = Mjesec) i predstavlja polaritete Yin/Yang djelovanja. Postoji vjerovanje, da su u organizmu svakog čovjeka te dvije sile u ravnoteži.  Hatha je put kojim se dolazi do tjelesne kontrole (asane) i ispravnog disanja (pranayame). Pripadnici ove vrste joge smatraju da je život na zemlji zasnovan na pozitivnoj i negativnoj energiji.
Pozitivna ha predstavlja muško, a negativna tha žensko zračenje energije. To je ravnoteža između suprotnosti: pozitivnog i negativnog, svijetla i tame.
Pored asane i pranajame, tehnike čišćenja dio su ove vrste i postoji ih šest: čišćenje nosa, jednjaka i želuca, kruženje trbušnim mišićima, čišćenje crijeva, sinusa i koncentracija na tačku ili plamen svijeće.
Ishrana je jedna od najbitnijih stavki i propagira umjerenost - smatra se da se ne bi trebalo jesti do potpune sitosti i četvrtinu želuca ostaviti praznu. Način ishrane je vegetarijanski, kako zbog etike, tako i zbog zdravlja.

Joga u širem smislu
Joga se često primjenjuje kao generalni naziv za sva duhovna prakticiranja koja postoje, pa se samim tim svi stilovi, bilo koje religije, mogu svrstati pod jogu. No, postoji nekoliko kategorija, koje se često spominju i u upotrebi su i danas:

1. Rađa joga - predstavlja tradicionalnu jogu
2. Gjana joga - usmjerena je prema mudrosti i istraživanju duhovne stvarnosti putem intelektualnog ispitivanja
3. Bhakti joga - utemeljena na predanosti i uspostavljanju odnosa sa Bogom.
4. Karma joga - propagira rad za tuđu dobrobit i djelovanje u svijetu, bez očekivanja i vezivanja za rezultate
Od spomenutih, jedino rađa joga je jasno definirana, a pored ove četiri kategorije, postoji još nekoliko stilova joge, ali pravila i prakticiranje se razlikuju od skupine do skupine. 

Dobrobiti joge
Mnogi kažu da je najteža stvar u jogi - donijeti odluku. No, nije li to isto na svakom polju u životu? Ukoliko ste razmišljali da počnete sa prakticiranjem, u nastavku možete pronaći nekoliko prednosti, koje su i više nego dovoljne za pozitivnu odluku.
- Pokretljivost
- Pravilno držanje
- Snaga
- Manje stresa
- Uvježban mozak
- Snalaženje u tijelu
- Odmor od hroničnog umora
- Emotivno i duhovno zdravlje
- Skladniji društveni odnosi
- Čišćenje organizma                                                                                     

Mnogo osoba prigrlilo je različite stilove joge, koji su postali dio njihovog životnog stila. Ukoliko naša odluka bude dovoljno čvrsta, postizanje samokontrole i prethodno nabrojanih stavki je osigurano. Joga pozitivno djeluje na niz tjelesnih i mentalnih stanja pri kojima razvijamo svijest, vodimo zdraviji život i bolje razumijemo prvenstveno, sebe. Prakticiranje je dozvoljeno svim uzrastima uz iskusnog učitelja, u suprotnom, cijeli proces može biti opasan i bezuspješan.

 

 

 

 

 

Image

Living - bh. portal

Osnivač: Develop d.o.o. Sarajevo
Adresa: Vilsonovo šetalište 10, Sarajevo

Redakcija:

Tel: +387 33 521 640
Email: info@living.ba

Pratite nas

Facebook

@Living

Instagram

#Living
2018 © Copyright: Develop d.o.o. Sarajevo, sva prava pridržana. | Design by: Web Studio NESA